MENGHAPUSKAN KEMISKINAN

Monday, March 9, 2009

PPSMI: DASAR YANG MENGELIRUKAN RAKYAT DAN PENYELESAIANNYA SECARA ADIL.




Kenapa kerajaan memilih subjek Sains dan Matematik? Kenapa tidak kerajaan memperkenalkan subjek baru seperti Bahasa Inggeris Komunikasi Rendah dan Menengah? Bukankah itu lebih sesuai diajar kepada anak-anak kita di peringkat rendah dan menengah berbanding Sains dan Matematik?

Sepatutnya Sains dan Matematik diajar terus dalam Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu). Peringkat rendah dan menengah wajar menguasai tatabahasa Inggeris. Apabila murid rendah dan menengah sudah boleh kuasai tatabahasa Inggeris, saya yakin, mereka boleh bertutur bahasa Inggeris dengan baik.

Kelemahan murid berbahasa Inggeris berpunca daripada masalah tatabahasa. Ada berbagai-bagai jenis tatabahasa dalam bahasa Inggeris seperti "Verb", "Noun","Adverb", "Adjective" dan sebagainya. Kementerian Pelajaran hendaklah memahirkan murid-murid dalam pengajaran tatabahasa dahulu.

Peringkat sekolah rendah dan menengah adalah masa pelajar menguasai tatabahasa bahasa Inggeris dahulu. Ini penting. Tapi, Kementerian Pelajaran tidak mempedulikan perkara ini. Sebaliknya, mereka sibuk dengan PPSMI.

PPSMI sesuai untuk pelajar peringkat Universiti tertentu sahaja sebagai satu subjek pilihan. Bukan satu subjek wajib. Ini kerana bukan semua pelajar mahir subjek Sains dan Matematik!

Sebab itu, ramai cendiakawan ulung negara seperti Profesor Diraja Ungku Aziz, Pakar Bahasa, GAPENA, malah guru sendiri, sebelum dasar PPSMI diperkenalkan dahulu, membantah dan mempersoalkan kewajaran PPSMI. Namun bantahan dan tindakan mereka mempersoalkan dasar tersebut dipandang rendah oleh kerajaan pada waktu itu.





Kini terbukti, bantahan dan penyoalan mereka dahulu terbukti benar. PPSMI tidak sesuai kepada pelajar peringkat rendah dan menengah. Sebabnya mereka masih mentah dan belum sepenuhnya menguasai tatabahasa bahasa Inggeris itu sendiri! Inilah bantahan yang pernah disuarakan oleh pakar bahasa dan tokoh-tokoh akademik terulung tanah air semasa mereka mempertikaikan kewajaran dasar PPSMI dahulu.

Kerajaan wajar juga diberi pilihan. Pertama, PPSMI boleh diteruskan tetapi khusus untuk sekolah tertentu sahaja. Contohnya seperti Sekolah Bestari, Sekolah Rendah yang bahasa pengantarnya Bahasa Inggeris sahaja. Atau kerajaan sendiri tentukan sekolah mana yang mereka fikirkan patut dan sesuai diajar PPSMI ini. Manakala di peringkat Universiti pula kerajaan menubuhkan sebuah universiti khas yang bahasa pengantarnya 100% bahasa Inggeris.

Sekolah lain diberikan kembali status lama iaitu diajar dalam Bahasa Melayu sepenuhnya. Semua peralatan yang dibekalkan boleh digunakan.

Untuk pengetahuan kerajaan, rakyat boleh terima Dasar Pandang Ke Timur tanpa ada syak wasangka.

Tetapi Dasar PPSMI sukar diterima oleh rakyat kerana Bahasa Pengantar negara ini ialah Bahasa Melayu..! Inilah yang saya katakan PPSMI adalah dasar yang jelas mengelirukan rakyat!

Kerajaan rakyat hendaklah mendengar suara rakyat! Rakyat memang tidak suka PPSMI kerana bantahan mereka selama ini dipandang rendah.



PENGAJARAN SAINS DAN MATEMATIK TIDAK BANYAK MEMBANTU PELAJAR MAHIR BERTUTUR DALAM BAHASA INGGERIS.

Saya berani memberikan cabaran kepada mereka yang mendukung perjuangan PPSMI ini. Ujilah pelajar-pelajar yang sudah belajar PPSMI ini akan kebolehan mereka bertutur dalam Bahasa Inggeris. Saya yakin dan percaya, jawapannya ialah tiada ada apa-apa perubahan. Masih seperti dulu. Seperti sebelum PPSMI.

Saya sudah buat ujian kepada mereka. Khususnya sekolah luar bandar. Grammer mereka masih bercelaru. Masih belum dapat bezakan noun dengan verb, adjective dengan adverb!

Kebanyakan mereka kata cara cikgu ajar sains dan matematik membosan dan keliru. Sekejap Melayu. Sekejap Inggeris. Keupayaan guru sangat lemah. Lemah bertutur. Lemah juga ilmu sains dan matematik mereka.

Cuba uji pelajar lepasan SPM 2008 lalu. Uji Bahasa Inggeris mereka. Minta mereka berikan pendapat dalam Bahasa Inggeris. Pasti jawapannya masih seperti dulu. PPSMI tidak banyak membantu mereka mahir berbahasa Inggeris. Sebabnya, grammer bahasa Inggeris mereka masih lemah.

SAINS DAN MATEMATIK ADALAH ILMU LOGIKA

Kebanyakan orang hanya tahu sebut Sains dan Matematik. Betul ia cabang ilmu. Ilmu apa? Ilmu logika hasil dari kajian-kajian, penemuan-penemuan, hipotesis-hipotesis , formula-formula dan sebagainya. Ilmu ini boleh dikuasai oleh sesiapa sahaja. Asalkan mereka faham sebab-musababnya.

Sains dan Matematik boleh dipelajari dalam bahasa apa pun kerana ia ilmu logika hasil kajian mendalam tentang suatu perkara. Sebab itu bangsa Rusia, Jepun boleh menguasai ilmu Sains dan Matematik ini kerana ia ilmu logika. Boleh difikir dalam bahasa sendiri.

Ilmu Sains dan Matematik ini sudah berdiri terlalu lama. Ia sudah dibukukan oleh para ilmuan. Contohnya karya Ibnu Sina "Qanun Fit Tib". Sudah diterjemah ke dalam pelbagai bahasa. Ilmu hasil karya Ibnu Sina semakin berkembang hasil pemikiran bangsa-bangsa lain menurut kajian dan logika bangsa-bangsa yang buat terjemahan tadi. Bahkan dalam Bahasa Melayu pun ada terjemahannya.

Dari ilmu Sains dan Matematik bercambah ilmu kejuruteraan dan cabang-cabangnya. Kemudian bandingkan dengan karya Ibnu Sina? Cuba tanya, bagaimanakah ilmu-ilmu tersebut berkembang dan dibukukan? Ya, melalui penterjemahan! Dalam bahasa ibunda masing-masing. Kemudian apabila ilmu itu difahami, ia akan berkembang lagi menurut ilham dan dapatan masing-masing. Berlakulah proses mencatat dan membukukan.

Begitulah ilmu Sains dan Matematik berkembang. Hakikatnya, ilmu Sains dan Matematik ini sudah lama berdiri. Sudah mempunyai buku sendiri. Dipenuhi berbagai fakta dan formula. Pelajar dikehendaki hafal dan aplikasikan sahaja. Kefahaman tinggi pelajar dituntut di sini. Dari mana datangnya kefahaman itu? Gabungan dari bacaan , hafalan, faham, seterusnya proses mencatat. Boleh dalam apa juga bahasa bergantung kepada bangsa dan penuturannya. Tidak semestinya dengan bahasa Inggeris!

Untungnya orang Inggeris ialah bangsa mereka rajin dan produktif menterjemah setiap ilmu dan dapatan ilmu hasil penemuan baru mereka. Mereka guna bahasa mereka sendiri dan mereka berjaya mengembangkan ilmu yang mereka kutip dan tiru daripada karya Ibnu Sina dan selainnya. Bagaimana dengan bangsa Melayu khususnya para ilmuannya? Bila lagi mereka nak mengangkat bahasa mereka sebagai bahasa ilmu? Apakah mereka masih berfikiran terjajah sehingga berasa tidak yakin dengan kehebatan bahasa sendiri?

BELAJAR BAHASA INGGERIS UNTUK PERHUBUNGAN ANTARABANGSA

Apabila belajar bahasa Inggeris, tujuannya ialah supaya seseorang itu boleh bertutur dengan berbagai maksud dan tujuan. Malangnya, PPSMI tidak berupaya menjadikan pelajar kita mampu bertutur atau paling tidak memberikan pendapat berhubung sesuatu isu dengan baik.

Kita hanya berbangga dengan keputusan di atas kertas. Realitinya ramai pelajar produk PPSMI tidak mahir langsung bertutur bahasa tersebut. Apatah lagi apabila diminta memberikan pandangan dalam bahasa itu.

Kita bangga sambil berkata..tengok..betapa ramai pelajar menjawab soalan PPSMI dalam bahasa Inggeris. Benarkah mereka boleh menulis jawapan dengan betul grammernya mestilah juga dianalisis.

Sayangnya, tujuan belajar bahasa Inggeris ialah untuk melihat pelajar boleh bercakap bahasa Inggeris tidak pula digembar-gemburkan!

Kemahiran bercakap bahasa Inggeris! Penguasaan "grammer" nya, perkataan-perkataannya. Ya ini yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar.

MEMANTAPKAN BAHASA INGGERIS

Apabila pelajar sudah menguasai tatabahasa Inggeris, mereka perlukan kamus sebagai memperkayakan perbendaharaan kata. Mereka boleh gunakan akhbar, jurnal, majalah dan sebagainya sebagai cara untuk memantapkan lagi lisan bahasa Inggeris mereka.

Pelajar perlu yakin bertutur. Ini gagal dilakukan di sekolah. Sebab guru hanya mementingkan peperiksaan sahaja.



Chef Wan...antara orang Melayu yang mahir berbahasa Inggeris....berjaya sebagai Chef Antarabangsa! Beliau bukan keluaran PPSMI pun.....




No comments: